Kolme kuukautta ketoa

31.10.2022 | Blogi, Energinen keho, Loistava mieli

Kolme kuukautta ketodieetillä on tuntunut hyvältä.

Kaikenmoiset vatsakivut ja turvotukset ovat jääneet pois, ja olo on ollut yleisesti ottaen melko energinen ja mieliala positiivinen.

Näyttäisi siis sopivan meikäläiselle tämä ketoilu.

Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen ihminen on yksilö, jonka elimistö toimii omalla tavallaan. Kokeilemalla löydät juuri itsellesi sopivimman ruokavalion ja elämäntavan.

 

Keto kohottaa itsetuntoa

Hyvää oloa on lisännyt se, että olen ollut niin tyytyväinen itseeni. Päättäväisyyttä on löytynyt tarpeeksi, jotta muutamasta karikkoisemmastakin viikosta on selvitty voittajana eteenpäin.

Välillä paino junnasi paikallaan, ja lähti jopa hienoiseen nousuun, kun söin enemmän banaaneja, hedelmiä, juustoja ja pähkinöitä. Tarkentamalla ruokavaliota ja lisäämällä hieman liikuntaa pääsin onneksi nopeasti takaisin hyvään ketomoodiin.

sammalmaja-ketoruoka-laihduttaa

Keto ja leipä

Kerran viikossa olen paistanut ketoleipää, ja yhdestä taikinasta leivotut 5-6 leipää olen jakanut usealle päivälle.

Jauhoina ketoleivässä olen käyttänyt mantelijauhoa, leivinjauhetta ja psylliumia, sekä lisänä seesamin- ja auringonkukansiemeniä.

Helppoja ketoleipien reseptejä löytyy netistä, ja niitä voi toki kokeilla olipa ruokavalio mikä tahansa.

Varsinkin jos vatsa turpoaa ”tavallisesta” leivästä, suosittelen kokeilemaan mantelijauhoon leivottua ketoleipää.

 

Mistä ketodieetillä joutuu luopumaan

Perunasta, riisistä, pastasta ja tavallisesta leivästä luopuminen on käynyt yllättävän helposti, eikä niitä tee enää edes mieli.

Myöskään sokerin pois jättäminen ei ollut minulle suuren suuri ponnistus, koska olin sitä aiemminkin käyttänyt niin maltillisesti. Eniten kaipaan hunajaa, jota haluaisin lisätä teehen tai luonnonjugurttiin.

Perheemme ruoanlaitossa ketodieettini näkyy siten, että usein kokkailen omia ruokia (vaikkapa kasviskeittoja), tai sitten syön samaa ruokaa kuin muu perhe, ja korvaan hiilaripitoiset lisukkeet (peruna, riisi, pasta) salaatilla.

 

Keto ja alkoholi

Taannoinen ystävälleni järjestetty polttariviikonloppu sujui yllättävän hyvin; juomapuoli rajoittui puolikkaaseen valkoviinilasilliseen, ja herkkupöydästä tuli napsittua vain tummaa suklaata ja pähkinöitä.

Alkoholipitoisia juomia olen nauttinut tässä muutamien viime vuosien aikana muutenkin hyvin harvakseltaan (ehkäpä yksi punaviinilasillinen kuukaudessa on melko lähellä totuutta), joten siihen ei ole tarvinnut nyt ketodieetin aikana kiinnittää erityisemmin huomiota.

Mikäli ketoruokavaliolla ollessasi haluat satunnaisesti nauttia alkoholijuomia, kannattaa valita mahdollisimman vähäsokerinen vaihtoehto.

 

Hedelmät ja vihannekset

Ennen söin paljon hedelmiä, joiden määrää nyt ketodieetillä on täytynyt rajoittaa 1-3 hedelmään viikossa niiden sisältämän hedelmäsokerin vuoksi.

Lempiherkkuni banaani sisältää reilusti myös hiilihydraatteja, joiden määrä pyritään karsimaan minimiin, joten banaanin kanssa saan olla tarkkana!

Ketoruokavaliossa suositaan ”maan päällisiä” vihanneksia, kuten parsaa ja kukkakaalia, joita onkin tunnut popsittua monessa eri muodossa melkein kyllästymiseen saakka.

Kokonaisuus koostuu monista eri tekijöistä, joten jos yhtenä päivänä huomaan syöneeni hieman liikaa hiilareita tai hedelmäsokeria, vähennän ne pois muutamalta seuraavalta päivältä. En ole kuitenkaan innostunut laskemaan esim. tarkkoja hiilihydraattimääriä, vaan ihan ”mutu” -tuntumalla mennään.

Kokeilemalla ja kohtuullisesti etenemällä löytyy varmasti se sopiva ketodieetin toteutustapa itse kullekin.

sammalmaja-ketoruoka-hyvat-rasvat

Kananmuna

Kananmunan syönti alkaa nyt kolmen kuukauden ketoilun jälkeen olla siinä rajoilla, että välillä mietin missäköhän muodossa sitä saisi menemään alas…

Onneksi munakasta voi varioida monin tavoin esimerkiksi lisäämällä siihen tomaattia, juustoa, oliiveja, tai mitä nyt kaapista sattuu löytymään.

Toki ”lihansyöjät” voivat helposti lisätä munakkaaseen lihaa eri muodoissaan, jolloin siitä saa hyvinkin vaihtelevia ruokia.

 

Keto ja hyvät rasvat

Oma kasvis-kala -ruokavalioni on ketodieetin aikana sen verran kokenut muutosta, että olen alkanut syödä silloin tällöin kanaa.

Ajattelen, että elimistöni kyllä kertoo mikä on minulle hyväksi, ja sitä tulee kuunnella herkällä korvalla.

Pyrin syömään usein myös luonnonjugurttia, avocadoa, ja chia-puddingia.

Kahviin lorautan maitoa tai kermaa, sekä kookosöljypohjaista mct-öljyä.

Ruoanvalmistuksessa käytän neitsyt-oliiviöljyä ja voita. Silloin tällöin otan lusikallisen hampunsiemenöljyä.

Laadukkaat rasvat ovat ketodieetin kulmakivi!

 

Keto ja liikunta

Olen huomannut, että jo muutama liikuntakerta viikossa edistää huomattavasti painon pudotusta ketodieetillä ollessa.

Oma kuntoiluni on edelleen siinä määrin satunnaista, että teen sitä mitä milloinkin huvittaa. Käyn koiran kanssa kävelyllä, lapsen kanssa uimahallissa, tai jos oikein reipas olo iskee niin suuntaan kuntosalille.

Ainoa säännöllisesti toistuva liikuntakerta on pilates, jossa käyn kerran viikossa. Toisinaan olen innostunut kotonakin jumppailemaan ja venyttelemään.

En ole kokenut tarpeelliseksi toteuttaa tarkkaa liikunta-aikataulua, ja muutenkin etenen leppoisasti toivoen, että liikunnan määrä lisääntyy kuin itsestään. Katsotaan kuinka käy, ja jos siltä näyttää, niin siirrytään sitten jossakin vaiheessa tavoitteellisemman liikunnan pariin.

Toki toiveissa on edelleen vielä muutaman kilon painon pudotus, mutta sen suhteen on levollinen mieli, koska olen nähnyt kuinka paino hitaasti mutta varmasti on laskusuunnassa, kun vain syön oikein.

Nyt kolmen kuukauden aikana paino on pudonnut ”itsestään” viisi kiloa. Kilomäärä voisi olla vieläkin suurempi, mikäli olisin panostanut enemmän liikkumiseen.

(Ja se lihasmassan kasvattaminen tässä iässä olisi kuitenkin tärkeää, joten ehkäpä sittenkin tarvitsisin jämäkämpää otetta kuntosalilla käymiseen!)

sammalmaja-keto-liikunta

Kuinka kauan voi olla ketodieetillä?

Olen lukenut ihmisistä, joille ketoruokavaliosta on muodostunut luonnollinen ja pysyvä osa elämää.

Oma tavoitteeni on jatkaa ketodieettiä joulukuun puoleen väliin saakka, jolloin tätä matkaa on taitettu 5kk. Siinä kohtaa pohdin, kuinka jatkan eteenpäin.

Ajattelisin, että ketodieetti on kokeilemisen arvoinen juttu vaikka vain kuukaudenkin ajaksi.

Kuukautta lyhyempää ajanjaksoa en suosittele, koska alkuun pääsemisessä voi kestää 1-3 viikkoa.

Kuukauden ketodieetin aikana pitäisi alkaa jo näkyä vaikutuksia olotilassa, sekä mahdollisesti myös painon putoamista mikäli ylimääräisiä kiloja on pudotettavaksi asti.

 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Ennen ketodieetin aloitusta kannattaa perehtyä aiheeseen liittyviin opaskirjoihin ja alan asiantuntijoiden vinkkeihin, ja valmistautua mahdollisiin alkutaipaleen haasteisiin.

Erityisesti jos ruokavalioon ei kuulu liha tai jokin muu ketoruokavaliossa tavallisesti käytettävä ruoka-aine, kannattaa suunnitella kuinka sen voisi korvata oikeaoppisesti.

Olisi hyvä, jos lähipiiristä löytyisi ihminen joka voi tsempata matkan varrella, ja olla jämäkkänä tukena siinä kohtaa, jos tulee mieliteko sortua vilja- tai sokeripitoiseen herkutteluun. Kun haastavista päivistä pääsee eteenpäin, voi kokea suurta onnistumisen iloa ja ylpeyttä omasta tahdonvoimastaan!

Seuraava artikkeli ketoiluuni liittyen ilmestyy joulukuussa, jolloin teen yhteenvedon koko viiden kuukauden ”ketomatkastani”.

 

PS. Mikäli kaipaat tukea, tsemppausta ja mielen valmennusta, olen puhelinsoiton päässä! Lähiohjausta teen Oulussa. Alkukartoitus on maksuton, ja kolmen kerran mentaali- ja hypnoosivalmennuspaketista voit lukea lisää täältä.

Hypnoosivalmennuksen avulla pääset helpommin alkuun kun haluat aloittaa muutoksen elämässäsi, sekä korvata vanhat ja rajoittavat uskomukset uusilla, positiivisilla ajatuksilla.

Mikäli toivot lähiohjausta ja et satu asumaan Oulun seudulla, löydät muut Suomen Hypnoosiliiton mentaali- ja hypnoosivalmentajat paikkakunnittain täältä.

 

 

 

 

Jaa artikkeli haluamaasi sosiaalisen median kanavaan painamalla yllä olevia painikkeita.