Unettomuus unholaan: painopeitto, piikkimatto, hypnoosi vai hr-hieronta?

11.05.2021 | Energinen keho, Työuupumus

Nukahtaminen ja palauttava, yhtäjaksoinen uni saattaa joskus tuntua saavuttamattomalta mysteeriltä. Unettomuus on asia, josta voi kehkeytyä negatiivinen kierre, jossa usko hyvän unen mahdollisuuteen omalla kohdalla haalenee yhä hatarammaksi.

Vanhat konstit ja pussillinen uusia

Kun kaikki konstit on kokeiltu läpi, ja tuntuu ettei omassa elämässä mikään enää auta uniongelmiin, on ehkä turvauduttava melatoniiniin tai unilääkkeisiin. Moni haluaisi kuitenkin pidemmän päälle apua myös toisenlaisista, luonnonmukaisista konsteista. Varsinkaan ”kemiallisen” unen, eli unilääkkeiden avulla nukkumisen, ei koeta useinkaan virkistävän ja palauttavan kehoa ja mieltä samalla tavoin kuin ”luonnollinen uni” parhaimmillaan tekee.

Jokainen on varmasti kuullut kuinka unettomuus voi helpottua kiinnittämällä huomiota säännölliseen päivärytmiin, ulkoiluun, hiilihydraattipitoiseen iltapalaan tai puhelimen iltakäytön välttämiseen, joten tässä artikkelissa jaan hieman toisenlaisia vinkkejä nukahtamiseen ja laadukkaan, yhtäjaksoisen unen edistämiseen.

painopeitto-hyvä-uni

Painopeitto rauhoittaa, lisää turvallisuuden tunnetta ja voi toimia levollisen unen edistäjänä.

Painopeitto

Painopeitto on mielenkiintoinen kokemus. Se tuntuu kuin turvalliselta, tyynnyttävältä kapalolta johon vauvana kiedottiin. Kun painopeitto on sopivan painoinen (noin 10% käyttäjän painosta) tuntemus on sopivan raskas olematta ahdistava. Jos peite on liian kevyt, ei sillä ole niin suurta rauhoittavaa vaikutusta.

Jos kärsit hengenahdistuksesta, verenkiertohäiriöistä tai ahtaanpaikankammosta, painopeittoa ei suositella käytettäväksi. Myös osteoporoosi ja murtumat ovat esteitä painopeiton käytölle.

Painopeittoa voi käyttää nukahtamisen aikana (ja vaihtaa sen muutaman tunnin kuluttua tavalliseen peittoon jos siltä tuntuu) tai vaihtoehtoisesti koko yön ajan. Käyttökokemukset ovat hyvin vaihtelevia; osa vannoo painopeiton nimeen ja nukkuu sikeästi rauhoittavan painon alla illasta aamuun. Osa taas kokee, ettei painopeitosta ole ollut nukahtamisessa tai laadukkaan, syvän yöunen edistäjänä juurikaan apua.

Oma kokemukseni 7kg painopeitosta on ollut miellyttävä. Alkuun totuttelin peittoon käyttämällä sitä päiväsaikaan parinkymmenen minuutin rentoutushetkien aikana. Vähitellen otin painopeiton myös yö-käyttöön, ja tätä nykyä oikein odotan sitä hetkeä, kun saan käpertyä peittoni alle iltaisin.

Unettomuus ilmeni omalla kohdallani siten, että saatoin herätä keskellä yötä saamatta uudestaan unta tuntikausiin. Tähän ongelmaan painopeitto auttoi merkittävästi.

Painopeitto rentouttaa ja rauhoittaa nopeasti, eikä sen alla tule tarvetta vaihdella asentoa. Myös monet hermoratahieronta-asiakkaani ovat halunneet käyttää peittoa hieronnan aikana, ja kokeneet painon tunteen erittäin positiivisena lisänä.

 

Piikkimatto

Piikkimatto ei ehkä nykyisin ole kovin muodikas väline, mutta sen käytössä on monia hyviä puolia. Piikkimatto on loistava apuväline rentoutumiseen, palautumiseen, sekä helpottamaan unensaantia.

Piikikästä mattoa hyödynnetään rentoutumisen lisäksi myös helpottamaan mm. selkä- ja iskiasvaivoja, sekä erilaisia lihaskipuja ja -jumeja. Itselläni on käytössä myös piikkirulla, jolla saa hyvin rullattua selkää, niskaa ja pakaroita juuri sopivista kohdista.

Piikkimaton teho perustuu kehossa olevien akupisteiden aktivoimiseen. Kun piikit painuvat ihoon, ne aktivoivat akupisteitä, jolloin verenkierto vilkastuu ja lihasten jännitystilat laukeavat. Kehoon vapautuu hyvää oloa tuovia endorfiinejä ja oksitosiinia.

Piikkimattoa kannattaa käyttää illalla hyvän unen edistäjänä vähintään 40 minuutin ajan. Parasta olisi maata selällään (ilman paitaa) piikkimaton päällä. Alkuun piikit saattavat tuntua hieman ikäviltä, mutta jo muutamassa minuutissa lämmin tunne valtaa kehon. Piikkimatolle nukahtamisesta ei ole haittaa, ja ihoon painautuneet piikkien jäljet lienevät pienempi ongelma kuin unettomuus.

Oma kokemukseni piikkimatosta on positiivinen. Saatan käyttää sitä jollakin viikolla jokaisena iltana nukkumaan mennessäni, ja sitten taas kuukaudeksi unohtaa koko härpäkkeen. Yleensä jos nukahdan piikkimaton päälle, herään noin tunnin kuluttua ja siirrän maton unenpöpperössä syrjään, jatkaen siitä uniani eteenpäin. Piikkimatolla on ollut omalla kohdallani myönteinen vaikutus selkäkivun lievittäjänä sekä unen laadun parantajana.

Älä käytä piikkimattoa jos kärsit laskimotulehduksista, verenkierrollisia sairauksista, verenhyytymisongelmista, epilepsiasta, tai sinulla on flunssa/kuume. Myöskään raskaana oleville ei suositella piikkimattoa.

rentoutus ja hyvä uni

Suggestiorentoutusäänitteisiin voidaan sisällyttää alitajuntaan ohjattavia, nukahtamista edistäviä suggestioita, eli voimalauseita.

Suggestiorentoutus

Rentoutusäänitteet, joissa käytetään alitajuntaan ohjattavia suggestioita, toimivat monille todella tehokkaana keinona nukahtamisen nopeuttamiseksi. Rentoutusäänitteiden avulla voidaan myös vahvistaa syvää yhtäjaksoista unta. Kannattaa varmistua, että kuunneltava äänite on esim. Suomen Hypnoosiliiton suggestiorentoutukseen perustuva, sillä markkinoilla on hyvin monen tyyppisiä rentoutusäänitteitä.

Jos rentoutusäänitettä ei ole laatinut koulutettu rentoutus- tai hypnoosivalmentaja, ei sillä välttämättä saavuteta alitajunnan ”uudelleen ohjelmointia” oikeanlaisten suggestioiden muodossa, vaan ainoastaan kehon rentoutuminen. Toki kehon rentoutumisellakin on nukahtamisen kannalta erittäin hyödyllisiä vaikutuksia, mutta hyvin tärkeää uniongelmia hoidettaessa on vaikuttaa myös mieleen.

Suggestiorentoutuksessa pyritään muokkaamaan erityisesti ajatteluamme, tunteitamme ja toimintaamme suurelta osin ohjaavaa alitajuntaa niin, että se tukisi nukahtamista ja pitkäkestoista, syvää unta. Suomen Hypnoosiliiton suggestiorentoutus -menetelmään perustuva ohjattu rentoutus on tehokas myös uniongelmien selättämisessä.

Tietyssä rentoutuksen vaiheessa, alitajunnan ollessa vastaanottavaisimmillaan, sinne voidaan ohjata nukahtamista ja syvää unta vahvistavia suggestioita.

Suggestiot ovat positiivisia ”voimalauseita”, eli sanoja ja lauseita, joilla vahvistetaan tai muutetaan ajattelua, tuntemuksia ja toimintaa. Näin voidaan muuttaa alitajunnan “kaavaa” jonka seurausta pitkittynyt unettomuus epäonnistuneine nukahtamisyrityksineen voi olla.

Kuuntele tästä Sammalmajan maksuton suggestiorentoutus, joka edistää syvää, hyvää yöunta.

Hypnoosi

Sanalla ”hypnoosi” on usein mystinen, pelottava kaiku. Luullaan että hypnotisoija voi tehdä kummallisia asioita, kuten saada ihmiset kuvittelemaan omituisia asioita itsestään tai ympäristöstään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa; hypnoosin suggestiot laaditaan aina asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaisiksi. Unettomuus on melko tyypillinen “vaiva” hoidettavaksi hypnoosin avulla.

Hypnoosi on keskittynyt mielentila, joka on ihmiselle luonnollinen tila unen ja valveen rajalla. Harmi, että hypnoosin maine on kärsinyt ja vääristynyt mm. viihteellisten tv-ohjelmien myötä.

Hypnoosi on yksilöllinen ja turvallinen hoitomuoto, jolla voidaan auttaa ihmisiä monenlaisissa asioissa ja elämäntilanteissa liittyen ajatteluun, tunteisiin ja toimintamalleihin. Hypnoosissa pyritään johdattamaan aivot tietyille taajuuksille, jolloin alitajunta on vastaanottavainen uusille ajatus- ja toimintamalleille.

Rentoutusvalmennus on hypnoosivalmennuksen ”alamuoto”, jossa keskitytään kokonaisvaltaisesti alitajunnan ”uudelleen ohjelmoimisen” lisäksi rentouttamaan sekä keho että mieli.

unettomuus-rentoutusaanitteet

Hermoratahieronta

Ennen kuin kerron hermoratahieronnan unta edistävästä vaikutuksesta, pohjustan sinulle hieman hermoston toimintaa. Tämä on hyödyllistä tietää, jotta voisit omilla toimillasi tukea oman elimistösi toimintaa ja lisätä laadukkaan yöunen mahdollisuutta.

Autonominen hermosto

Tahdosta riippumattoman, eli autonomisen hermoston kahden osapuolen, sympaattisen ja parasympaattisen hermoston täytyisi vuorotella tasapainoisesti niin, että ne toimivat tarkoituksenmukaisesti ihmisen elintoimintoja tukien. Unettomuus voi olla yksi seuraus autonomisen hermoston välisestä epätasapainosta.

Sympaattinen hermosto on kaasu

Sympaattinen hermosto on kuin kaasupoljin. Se auttaa meitä aktivoitumaan ja toimimaan tehokkaasti. Sympaattisen hermoston ollessa toiminnassa verenpaine, syke ja hengitystiheys nousevat, energiantuotanto tehostuu ja suorituskyky paranee. Tämä on tavallaan myös stressireaktio, mutta normaalilla tavalla toimiessaan se on myös kaiken toiminnan edellytys.

Sympaattisen hermoston aktivoitumisen jälkeen on välttämätöntä antaa elimistön palautua ja tankata uusia energiavarastoja. Jos sympaattinen aktiivisuus jatkuu liian korkeana liian kauan, kehittyy elimistöön haitallinen stressitila, mikä voi johtaa myös nukkumiseen liittyviin ongelmiin.

Parasympaattinen hermosto on jarru

Parasympaattinen hermosto rauhoittaa elimistön toimintoja, ja toimiessaan optimaalisesti, palauttaa elimistön levon aikana tasapainotilaan. Parasympaattisen hermoston aktivoituminen alentaa sydämen sykettä, rauhoittaa hengitystä ja lisää sykevaihtelua.

Kun autonominen hermosto toimii tasapainoisesti, ihmisen keho pystyy sekä nopeaan toimintaan että tarpeelliseen palautumiseen ja rentoutumiseen. Jos sympaattinen hermosto on hallitsevassa asemassa, syntyy ajan myötä ongelmia. Tällöin elimistö on virittynyt jatkuvaan ”taistele tai pakene” -valmiuteen, eikä ihminen saa levättyä kunnolla. Tilaa kutsutaan sympatikoniaksi, eli sympaattisen hermoston yliaktiivisuudeksi.

Esimerkiksi työuupumuksen myötä moni kokee hermoston ajautuneen epätasapainoiseen tilaan, eikä palautumista tunnu tapahtuvan edes nukkumisen aikana.

Koska sympaattinen ja parasympaattinen hermosto ovat osa autonomista eli tahdosta riippumatonta hermostoa, ei pelkkä tietoinen ”tahtominen” riitä aktivoimaan palautumista.

Vagushermo

Parasympaattisen hermoston tärkein hermo on vagushermo, eli kymmenes aivohermo. Normaalisti vagushermo aktivoituu esimerkiksi unen ja rentoutumisen aikana, mutta jos sen toiminta on häiriintynyt, täytyy miettiä kuinka vagushermoa voisi ”elvyttää”.

Seuraavien asioiden on todettu vaikuttavan vagushermon toimintaan positiivisesti:

  • Riittävä, säännöllinen uni
  • Ravitseva ruoka kehon polttoaineena
  • Hyvä fyysinen kunto
  • Rentoutusharjoitukset
  • Nauraminen, mielihyvähormonien erittyminen
  • Kylmä vesi, esim. avantouinti
  • hieronta, akupunktio
  • meditaatio, jooga
unettomuus-hermoratahieronta

Hermoratahieronta tasapainottaa hermoston toimintaa ja syventää yöunta.

Hermoratahieronnan teho

Hermoratahieronta astuu kuvioihin tässä vaiheessa, kun ymmärrät pohjustukseni liittyen autonomisen hermoston tasapainoisen toiminnan tärkeyteen. Hermoratahieronta nimittäin tehostaa parasympaattisen hermoston toimintaa lisäten mahdollisuutta syvään yöuneen. Hoidon vaikutuksesta keho myös puhdistuu, ravinteiden imeytyminen paranee, ja hormonitoiminta tasoittuu.

Kahden tunnin hermoratahieronta rentouttaa ja johdattelee elimistön siihen vaiheeseen, jossa parasympaattinen hermosto aktivoituu. Lisäksi koko kehon läpi käyminen pehmein, pyörittelevin, hierovin liikkein tehostaa vagushermon toimintaa.

Kun vielä lisätään pakettiin hermoratahieronnan mahdollisuudet hoitaa sairauksia, lievittää kipuja ja moninaisia vaivoja, päästään tehokkaasti vaikuttamaan positiivisella tavalla uneen ja palautumiseen!

Hermoratahieronta on todellinen superboostaus uniongelmien selättämiseen, ja yhdistettynä esimerkiksi mielen valmennukseen suggestiorentoutuksen avulla, täydellinen paketti oman hyvinvoinnin lisäämiseen

Toivottavasti löysit tästä artikkelista toivoa ja uutta tietoa, jota voit ottaa avuksesi matkallasi kohti Höyhensaaria. Levollista mieltä ja hyviä unia, toivoo Sammalmajan Heidi

 

PS. Rauhoittava, maksuton rentoutusäänite löytyy täältä.

 

 

 

 

Jaa artikkeli haluamaasi sosiaalisen median kanavaan painamalla yllä olevia painikkeita.