Mikä suggestio ois sulle tärkein juuri nyt?

30.11.2020 | Loistava mieli

Mikä on suggestio?

Onko suggestio sinulle tuttu termi? Suggestio voidaan määritellä toiminnaksi, jolla ihmisen aivoihin juurrutetaan jokin ajatus. Hypnoositutkija Andre Muller Weitzenhofferin mukaan suggestio voi olla mikä tahansa viestinnän muoto, jonka tarkoitus on saada kohdehenkilö kokemaan asioita tai toimimaan tietyllä tavalla.

 

Suggestiot uppoavat rentoon mieleen

Kehotuksesta suggestio eroaa siinä, että suggestiota hoitaa egon alitajuinen osa, mutta kehotusta käsittelee pääasiassa egon tietoinen osa.

Rentoutusvalmennuksessa pyritään sulkemaan tietoinen mieli hetkeksi pois käytöstä, ja ottamaan tilalle tiedostamattoman mielen resurssit. Hypnoosin, syvän rentoutumisen, ja meditaation aikana aivot pyrytään saattamaan Theta-aaltopituudelle.

Theta-aallot vastaavat hyvästä luovuuden tilasta, ja tällöin alitajuntaan on helppo ohjata toivottuja ajatuksia ja toimintamalleja. Alitajuntaan ohjatut suggestiot suuntaavat ihmisen ajattelua ja toimintaa lempeän positiivisesti haluttuun suuntaan.

Rentoutusvalmennuksessa ja hypnoosissa suggestiot, eli voimalauseet, suunnitellaan aina yksilöllisesti asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan.

Kuuntele täätä Sammalmajan maksuton suggestiorentoutus.

 

Suggestiot ympärillämme

Suggestioita tavataan monella alueella, kuten opetuksessa, mainonnassa, politiikassa, uskonnoissa ja erilaisissa ideologioissa. Ehkä oletkin huomannut esimerkiksi mainosten voiman, ja tiedostanut kuinka sinuun on onnistuttu vaikuttamaan, käyttämällä mieleesi vetoavia mainoslauseita ja -kuvia?

Kiinnitä huomiota ympärilläsi esiintyviin suggestioihin, niiden sanamuotoihin ja vaikutuksiin. Tiedostamalla suggestiot, pystyt itse tehokkaammin vaikuttamaan siihen, annatko niiden muokata ajatteluasi.

 

Itsesuggestiot

Ihmiset käyttävät tietämättään suggestioita päivittäin omassa arjessaan. Ajatukset vahvistavat toimintaamme, ja huomaamattamme saatamme vaikuttaa itse oman elämämme onnistumisiin tai epäonnistumisiin.

Jos esimerkiksi aamulla herättyäsi astelet sängystä keittiöön toistaen mielessäsi: ”Olen niin väsynyt, en jaksa! Tästä päivästä tulee varmaankin hankala ja uuvuttava” niin se todellakin lisää mahdollisuutta siihen, että koet päiväsi raskaana ja hankalana. Sitä vastoin jos tietoisesti käytät positiivista itsesuggestiota, niin mahdollisuus onnekkaisiin sattumuksiin ja ilon hetkiin päiväsi aikana lisääntyy.

Itse ajattelen joka ikinen aamu, astellessani alakerran makuuhuoneesta ylös keittiöön, kuinka ”Askel askeleelta tunnen oloni yhä virkeämmäksi ja iloisemmaksi”. Riippumatta energiatasostani, tunnetilastani, tai aamun tapahtumista, toistan mantraani uskollisesti. Ja uskokaa pois, se toimii! Piristyn ja aloitan uuden päivän hyvällä mielellä, uteliaana elämälle.

 

Negatiiviset itsesuggestiot ja minäkuva

Tyypillinen esimerkki itsesuggestioista on myös minäkuvan muodostuminen. Jos ajatukset omasta itsestä ovat negatiivisia, niin myös tunne omasta huonommuudesta vahvistuu päivä päivältä.

Kuinka moni meistä hokee mielessään ”En ole tarpeeksi kaunis, olen lihava, olen tyhmä, en osaa toimia fiksusti”? Positiivista minäkuvaa, itsensä hyväksymistä, arvostamista ja rakastamista on melko mahdotonta rakentaa negatiivisten itsesuggestioiden pohjalta.

Herääkö ajatuksia? Toivottavasti, sillä sinulla on mahdollisuus vaikuttaa itse omiin ajatuksiisi. Voit treenata mielesi ”ajattelulihasta”, aivan niin kuin treenaat vaikka hauislihasta kuntosalilla. Ymmärrät varmaan myös sen, että samalla tavoin kuin kehomme lihakset tarvitsevat aikaa kasvaakseen, eikä kehitystä tapahdu yhdessä viikossa, niin myös ”ajattelulihaksen” muokkaaminen vaatii aikaa.

positiivinen ajattelu

Positiivinen ajattelu ja myönteiset suggestiot lisäävät hyvinvointiasi tehokkaasti.

Positiivinen ajattelu

Alkuun pääset kiinnittämällä huomiota siihen, onko ajatuksesi positiivinen vai negatiivinen. Jos toteat sen negatiiviseksi, voit kokeilla voisitko muuttaa ajatusta positiiviseksi. Löydätkö jonkin kulman, josta katsottuna voisit kääntää ajatuksesi? Tämä pätee erityisesti ajatuksiin itsestäsi, omasta ulkonäöstäsi, omista taidoistasi ja luonteenpiirteistäsi.

Positiivinen ajattelu saattaa olla aluksi haastavaa. On vaikea sanoa itselleen, vaikkakin vain oman päänsä sisällä, asioita jotka eivät tunnu tutuilta. Jos on vuosikausia moittinut itseään, on negatiivinen ajattelumalli saattanut juurtua syvälle.

MUTTA, kaikkea on mahdollista muuttaa. Myös omaa ajattelua. Ajattelun kautta omaa toimintaa. Toiminnan kautta omaa elämää.

 

Opettele käyttämään positiivista itsesuggestiota

Ota tavaksesi kertoa myönteisiä asioita itsellesi päivittäin. Aamulla kun heräät, kerro itsellesi yksi positiivinen asia itsestäsi. Kehu, kannusta, ole ylpeä. Illalla kun menet nukkumaan, jutustele taas positiiviseen sävyyn itsellesi. Kiitä, arvosta, rakasta.

Päivä päivältä huomaat sen käyvän yhä helpommin. Päivä päivältä huomaat suhtautuvasi yhä lempeämmin ja rakastavammin itseäsi kohtaan. Positiivisilla itsesuggestioilla voi olla elämääsi suuria vaikutuksia. Usein ne aloittavat myönteisten tapahtumien ketjun, ja alkavat vaikuttaa suotuisasti kaikilla elämäsi osa-alueilla.

 

Jos suggestiot kiinnostavat sinua, suosittelen kuuntelemaan Sammalmajan maksuttoman suggestiorentoutusäänitteen täältä.

Rentoutus sisältää positiivisia suggestioita, jotka sopivat jokaiselle vahvistamaan itsemyötätuntoa ja tuomaan iloa elämään!

 

 

 

Jaa artikkeli haluamaasi sosiaalisen median kanavaan painamalla yllä olevia painikkeita.