Työuupumus

15.11.2020 | Työuupumus

Mistä tietää, että kärsii työuupumuksesta? Työuupumus voi hiipiä elämään salakavalasti, ja sen oireet voivat olla moninaisia. Testaa artikkelin lopussa onko sinulla työuupumuksen oireita, tai työssäsi riskitekijöitä jotka altistavat uupumukselle.

 

Uni ja palautuminen

Työuupumus aiheuttaa usein univaikeuksia. Ehkä tiedostat lähes joka yö heräileväsi miettimään työasioita, ja uni tuntuu karanneen kauas tavoittamattomiin. Ehkä illat kuluvat sohvalla ”päiväunilla” ahdistuksen velloessa pääsi sisällä. Viikonloputkaan eivät tunnu palauttavan kehoa ja mieltä, vaan sama uupunut oravanpyörä jatkuu heti maanantaiaamuna.

Työuupumuksen aiheuttamat uniongelmat lisäävät väsymystä entisestään, ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen saattaa jäädä taka-alalle. Lenkille tai kuntosalille lähtemiseen ei tunnu löytyvän voimia. Hetkellistä hyvää oloa on helppo hakea herkuista tai viinilasillisesta.

Artikkeli ”Unettomuus unholaan” tarjoaa sinulle neljä hieman erilaista neuvoa uniongelmien selättämiseksi.

 

Tunteet ja mieliala

Työn ajatteleminen saattaa herättää pelon, surun tai ahdistuksen tunteita. Saatat olla pettynyt itseesi, tai pelätä läheistesi pettyvän sinuun, kun et jaksakaan tehdä työtäsi enää niin kuin ennen. Työsi sisältö tai työolosuhteet ovat saattaneet muuttua vuosien varrella niin, ettet tunne enää tekeväsi sitä mihin alun perin kouluttauduit. Työpaikan ilmapiiri ja ihmissuhteet, sekä esimiehen johtamistyyli ovat myös isoja tekijöitä työn mielekkyyttä ja työssä jaksamista arvioitaessa.

Tunteesi ja mielialasi saattavat heittelehtiä arvaamattomasi eri tilanteissa. Ehkä suutut nopeasti ja käyttäydyt aggressiivisemmin kuin sinulla on tapana, tai sitten purskahdat itkuun kesken palaverin. Kotona tulee tiuskittua puolisolle ja lapsille, tai sitten vain makaat apaattisena sohvan nurkassa etkä halua olla tekemisissä kenenkään kanssa.

 

Muistiongelmat

Yksi selkeä merkki mahdollisesta työuupumuksesta on muistamattomuus. Kun ajatus alkaa ”pätkiä”, etkä muista tehtäviä tai nimiä kuten ennen, alkavat hälytyskellot useimmiten tässä kohtaa soimaan.

Moni työuupunut on kertonut kiinnitelleensä itselleen Post-it -lappuja sopiviin paikkoihin, jotta muistaisi kaiken tarpeellisen. Toinen on asettanut muistutuksia puhelimeen.

Itselläni uupumuksen pahimmassa vaiheessa sanat saattoivat mennä välillä sekaisin, ja lauseesta tulikin jotakin aivan järjetöntä. Tunne oli hämmentävä, sopivaa sanaa ei vain kertakaikkiaan tullut mieleen ja se kääntyi joksikin aivan toiseksi.

 

Heikentynyt vastustuskyky

Työuupumus kehittyy yleensä pitkän ajan kuluessa. Se kuluttaa niin psyykkisiä kuin fyysisiä voimavaroja, ja heikentää elimistön kykyä palautua. Vastustuskyky alenee, ja jatkuvat flunssat tai tulehdukset saattavat vaivata toistuvasti.

 

 

Fyysiset tuntemukset

Usein työuupumus aiheuttaa myös fyysisiä kipuja. Selittämättömien selkäkipujen ja vatsavaivojen vuoksi laukataan lääkärillä, syödään särkylääkkeitä, tai joudutaan jäämään sairaslomalle. Ei mietitä, mikä on kehon ja mielen muodostama kokonaisuus. Mitkä asiat tässä ihmeellisessä ja monimutkaisessa järjestelmässä nimeltä ihminen, vaikuttavat toisiinsa.

Voisiko olla niin, että stressi, pelko tulevasta, ahdistus ja uupumus saisivat elimistön oireilemaan fyysisesti? Tuomaan näkyväksi sen näkymättömän, että ihmisen ei enää kerta kaikkiaan kannata jatkaa samaa rataa? Kun tarpeeksi sattuu niin on pakko pysähtyä.

Fyysinen kipu on hyväksytty ja helppo syy yhteiskunnassamme. Sen turvin voi jäädä sairaslomalle. Se antaa luvan lepoon, jos ihminen ei vielä tiedosta tai myönnä että kaiken takana onkin työuupumus.

 

Psykosomaattiset oireet

Omalla kohdallani muistan hetken, kun kerroin epäileväni työuupumusta. Vastaukseksi työterveyslääkäriltä sain: ”Eiköhän me nyt kuitenkin kirjata tänne sairasloman syyksi se selkäkipu.” Onneksi olin itse sen verran selvillä kehoni ja mieleni toiminnoista, että aloin miettiä vaihtoehtoja: ”Voisiko tämä olla psykosomaattista oireilua? Mistä se johtuu?”

Psykosomaattisella oireilulla tarkoitetaan fyysisiä vaivoja, joille ei löydetä selitystä tutkimuksista huolimatta. Nykyisin käytetään usein ilmaisua ”lääketieteellisesti selittämättömät oireet”.

Psyykkinen ”ylikuormittuneisuus” saattaa muuttua keholliseksi kiputilaksi, ruuansulatuselinten toimintahäiriöksi tai jopa neurologisiksi oireiksi. Olisi tärkeää tiedostaa jo lieväasteinenkin työuupumus, jotta asioiden ei tarvitsisi edetä totaaliseen pysähtymiseen, ja pitkäaikaiseen työkyvyttömyyteen saakka.

Työuupumustesti

Testaa onko sinulla työuupumuksen oireita, tai työssäsi riskitekijöitä jotka altistavat uupumukselle. Lataa työuupumustesti pdf-tiedostona tästä. Tämä testi on suuntaa antava. Jos sinua mietityttää voisiko oireittesi ja tuntemuksiesi syynä voisi olla työuupumus, hakeudu lääkäriin keskustelemaan asiasta.

Lue täältä 10 hyvää neuvoa, joiden avulla voit lähteä kuntouttamaan kehoa ja mieltä, päästäksesi eteenpäin työuupumuksesta!

 

1.
a) Nukun yleensä hyvin ja heräilemättä
b) Jos herään yöllä, nukahdan helposti uudelleen
c) Heräilen usein, ja jään valvomaan ja miettimään asioita

2.
a) Muistini toimii hyvin
b) Saatan joskus unohtaa asioita, mutta se ei vaikuta arkeeni
c) Unohtelen asioita, ja se on alkanut huolestuttaa minua

3.
a) Olen työpäivän jälkeen melko virkeä ja käyn vapaa-ajan harrastuksissa
b) Saatan joskus ottaa pikku nokoset töitten jälkeen, jonka jälkeen piristyn
c) Lähes koko ilta kuluu leväten, ja tunnen oloni väsyneeksi

4.
a) Kun ajattelen seuraavaa työpäivää, olen innostunut ja iloinen
b) Ajatukseni seuraavasta työpäivästä ovat melko myönteisiä
c) Kun ajattelen seuraavaa työpäivää, olen ahdistunut tai surullinen

5.
a) Haastavissa tilanteissa pysyn rauhallisena ja keskustelen rakentavasti
b) Haastavissa tilanteissa menetän joskus harvoin malttini
c) Haastavissa tilanteissa saatan raivostua ja käyttäytyä äkkipikaisesti

6.
a) Tulevaisuus tuntuu valoisalta, ja siellä on paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia
b) Tulevaisuus mietityttää joskus, mutta luotan siihen että asiat järjestyvät
c) Tulevaisuus tuntuu epävarmalta ja pelottavalta

7.
a) Saan työstäni positiivista palautetta
b) Saan työstäni harvoin palautetta
c) Koen, että työpanostani ei arvosteta

8.
a) Viikonlopun tai vapaapäivien jälkeen tunnen vointini levänneeksi ja virkeäksi
b) Viikonlopun tai vapaapäivien jälkeen tunnen vointini melko hyväksi
c) Viikonlopun tai vapaapäivien jälkeen tunnen vointini uupuneeksi

9.
a) Haluan tehdä tätä työtä mahdollisimman kauan
b) Haluan tehdä tätä työtä juuri nyt, mutta joskus voisin kokeilla muutakin
c) Haluaisin tehdä jotakin muuta työkseni

10.
a) Saan kollegoiltani tukea ja kannustusta
b) Saan joskus työkavereiltani tukea ja kannustusta
c) En saa koskaan työkavereiltani tukea ja kannustusta

11.
a) Voin itse vaikuttaa työtapoihini
b) Voin vaikuttaa työtapoihini jonkin verran
c) En voi itse vaikuttaa työtapoihini

12.
a) Koen, että työn määrä on sopiva työaikaan nähden
b) Koen, että työn määrä on suurimman osan aikaa sopiva työaikaan nähden
c) Koen, etten saa työtä tehtyä työajan puitteissa niin hyvin kuin haluaisin

13.
a) Olen tyytyväinen palkkaani
b) Palkkaus on mielestäni kohtalainen työhön nähden
c) Palkkaus on mielestäni liian alhainen työhön nähden

14.
a) Esimieheni on selkeä, johdonmukainen ja tasa-arvoinen
b) Esimieheni johtamistaidot ovat melko hyvät
c) Koen, että esimieheni johtamistyyli vaikuttaa työhöni negatiivisesti

15.
a) Voin keskustella esimieheni kanssa epäkohdista, joita havaitsen tai koen
b) En voi ottaa puheeksi aivan kaikkia epäkohtia, joita havaitsen tai koen
c) En uskalla keskustella esimieheni kanssa epäkohdista, joita havaitsen tai koen

16.
a) Koen, että minulla on samansuuntaiset arvot kuin työtovereillani
b) Koen, että minulla on hieman erilaiset arvot kuin työtovereillani
c) Koen usein, että minulla on aivan erilaiset arvot kuin työtovereillani

17.
a) Koen, että sovin ominaisuuksiltani hyvin tähän työtehtävään
b) Koen, että sovin ominaisuuksiltani melko hyvin tähän työtehtävään
c) Koen, etten sovi ominaisuuksiltani tähän työtehtävään

18.
a) Haluan edetä työssäni, ja minulla on siihen mahdollisuuksia
b) Työssäni on etenemismahdollisuuksia, mutta en ole niistä kiinnostunut
c) Työssäni ei ole etenemismahdollisuuksia

19.
a) Koen työssäni usein iloa ja onnistumisen tunteita
b) Koen työssäni silloin tällöin iloa ja onnistumisen tunteita
c) Koen hyvin harvoin työssäni iloa ja onnistumisen tunteita

20.
a) Tämä ammatti on oma unelma-ammattini
b) Valitsin tämän ammatin, koska siinä oli useita hyviä puolia
c) Valitsin tämän ammatin palkkauksen vuoksi, tai koska lähipiirini suositteli sitä minulle

21.
a) Fyysinen terveydentilani on hyvä, minulla ei ole kipuja
b) Minulla on pari kertaa kuukaudessa pää-, vatsa-, tai selkäkipuja
c) Minulla on viikoittain kipuja ja joudun käyttämään särkylääkkeitä

22.
a) Vietän mielelläni aikaa perheeni tai ystävieni kanssa, ja järjestän tapaamisia
b) Vietän silloin tällöin aikaa perheeni tai ystävieni kanssa, ja se ilahduttaa mieltä
c) Minusta tuntuu, etten jaksa olla ihmisten seurassa

 

Työuupumustestin tulokset ajatusten herättäjinä:

Eniten A-vastauksia:

Hienoa, koet työsi usein innostavaksi, mielenkiintoiseksi ja merkitykselliseksi. Elämäsi tuntuu olevan melko hyvässä tasapainossa työn ja vapaa-ajan suhteen. Voit halutessasi ottaa kehittämiskohteita puheeksi työpaikallasi, lisätäksesi koko työyhteisön hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Seuraa omaa vointiasi ja työssä jaksamistasi, ja ota aikaa myös rentoutumiselle ja levolle.

Eniten B- vastauksia:

Hyvä että mietit työhyvinvointiasi ja jaksamistasi. Voit halutessasi muuttaa asioita parempaan suuntaan, ja ottaa enemmän aikaa omille harrastuksille, levolle ja palautumiselle. Keskustele työhyvinvoinnin tukemismahdollisuuksista työpaikallasi, ja pidä työmääräsi kohtuullisena.

Kuuntele kehoasi ja mieltäsi, ja aseta itsesi oman elämäsi ykkössijalle! Pidä huolta omasta hyvinvoinnistasi, ja jos huomaat väsymyksen kasvavan, puutu tilanteeseen ajoissa.

Eniten C-vastauksia:

Suosittelen kiinnittämään huomiota omaan vointiisi ja työssä havaitsemiisi epäkohtiin. Mieti mitkä tekijät kuormittavat sinua eniten, ja pyri muuttamaan tilannetta. Hakeudu tarvittaessa lääkäriin.

Työuupumuksen syynä ei aina ole ainoastaan liian suuri työmäärä. Huono työilmapiiri, tai tunne siitä ettei ole työpaikalla arvostettu omana itsenään, voivat pikkuhiljaa kuljettaa kohti uupumusta ja masennusta. Jos omat arvot eivät sovi yhteen työn kanssa, tai tunnet ettet voi luottaa esimiehen taustatukeen, eivät ulkoiset tekijät (raha, status) pidemmän päälle ehkä kannattelekaan.

Tämän kartoituksen voit tulostaa muistilistaksi mukaan esim. kehityskeskusteluun, ja ottaa sinua kuormittavia asioita puheeksi esimiehesi kanssa. Yhdessä voitte keskustella työtehtäviesi sisällöistä ja ajankäytöstä, tavoitteista ja unelmista, sekä työhyvinvointisi tukemisesta.

Tärkeää on miettiä: ”Miltä minusta tuntuu? Miltä haluaisin, että minusta tuntuu? Millaista tukea tarvitsen juuri nyt?”

Voimia ja valoa päivääsi, asioilla on aina tapana järjestyä!
Rakkaudella, Sammalmajan Heidi

 

PS. Jos tarvitset apua kehon ja mielen rentouttamiseen, suosittelen kokeilemaan ihania rentoutusäänitteitä. Sammalmajan lempeä ja vahvistava suggestiorentoutus on kuunneltavissa ilmaiseksi täältä.

 

Jaa artikkeli haluamaasi sosiaalisen median kanavaan painamalla yllä olevia painikkeita.